buğlem
Bayan Üye
Atlasjet skandalı!
Atlasjet'in 57 kişiye mezar olan Isparta kazasının bilirkişi raporu havacılık kadar turizmi de sarstı. Hem arızalı uçağı uçurduğu hem de pilotlarının hata yaptığı ortaya çıkan ETS Turizm'e ait Atlasjet, tur operatörlerinin rekabet için sıkça kullandığı ucuz havayollarının güvenli olup olmadığını tartışmaya açtı
ETS Turizm'e ait Atlajet'in 2007'de Isparta'da düşen ve 57 kişinin ölümüne neden olan uçağında arıza ve pilotaj hatası tespit edilmesi turizm ve sivil havacılık sektöründe yeni bir tartışma başlattı. Tartışmanın odağında ise maliyet mi yoksa güvenlik mi ikilemi var. Bir tarafta aşırı rekabet ve maliyetler diğer tarafta da asla ihmal edilmemesi gereken sivil havacılıktaki güvenlik kuralları var. Ancak önceki gün yayınlanan bilirkişi raporunda Atlasjet'in arızalı uçağı uçurduğunun ortaya çıkması sektörde uçuş güvenliği kaygılarının fitilini ateşledi.
UZMANLAR UYARIYOR
Özel havacılık sektöründe uygulanan fiyat politikalarının uçuş maliyetlerini nasıl karşıladığı ve tüketicilerin bilet seçiminde nelere dikkat edeceği konusu tartışılıyor. Uzmanlar tüketicileri sadece fiyat odaklı seçimler yapmamaları konusunda uyararak, bilet satın aldıkları havayolu şirketinin finansal durumu da dahil birçok açıdan değerlendirmelerini tavsiye etti. Uzmanlar şirketlerin ucuz bilet satarak karşılayamadıkları maliyetleri personel giderlerinden çıkarmaya çalıştıklarını, bunun da özellikle pilot kalitesi ve çalışma koşullarını etkilediğini belirtti.
MALİYETİ VAR
Uzmanlar "Her uçağın belli bir ömrü, her uçuşun da bir maliyeti var. Bu maliyetlerin altına indiğinizde sizi finanse edecek başka unsurlar gerekli" diyor. Havacılık sektörünün 2000'li yıllarda liberalleşmesinin ardından özel havacılık şirketleri son dönemde fiyat odaklı bir rekabete yoğunlaşıyor. Ancak sektör temsilcileri uçuş maliyet hesaplarına uymayan ve maliyetlerin altındaki fiyatların kaliteden ödün verebilecekleri konusunda tüketicileri uyarıyor. Bazı yetkililer ise "Uçakların belli bir bakım maliyeti var. Finansal olarak zorlanan şirketler ise 'şununla idare edelim' tarzı yaklaşımlarda bulunuyorsa bu çok tehlikeli" diyor.
Kimse topa girmek istemiyor
UCUZ fiyattan bilet satan ve aynı zamanda ana ortağıyla olan iş bağlantıları nedeniyle turizm sektöründe de etkili Atlasjet'in Isparta kazasında ortaya çıkan hatası sektörde bir problemi daha gündeme getirdi. Turizm acenteleri ve havayolu şirketleri 'sektöre zarar verir' ve 'rakip oyuncuya ayıp olur' gerekçesiyle resmi görüş vermekten kaçınıyor. Ancak şikâyetler off the record konuşmalarla dile getiriliyor.
Kaliteden vazgeçmek zorunda kalacaktım'
İÇ hatlardaki oyunculardan biri olan ve kısa bir süre önce sektörden çekilen bir havayolu şirketinin sahibi ise konuya ilişkin önemli değerlendirmeler yaptı. Şirket yetkilisi, "Uçuş güvenliği önemli bir konu. Bir şirket maliyetlerin altında uçuruyorsa bir yere kadar gidilir. Sivil Havacılık her uçağın başına bir eleman dikemez. Ben iç hatlardan çekildim, çünkü devam etseydim hizmet kalitemden taviz verecektim" dedi.
Atlasjet'in 57 kişiye mezar olan Isparta kazasının bilirkişi raporu havacılık kadar turizmi de sarstı. Hem arızalı uçağı uçurduğu hem de pilotlarının hata yaptığı ortaya çıkan ETS Turizm'e ait Atlasjet, tur operatörlerinin rekabet için sıkça kullandığı ucuz havayollarının güvenli olup olmadığını tartışmaya açtı
ETS Turizm'e ait Atlajet'in 2007'de Isparta'da düşen ve 57 kişinin ölümüne neden olan uçağında arıza ve pilotaj hatası tespit edilmesi turizm ve sivil havacılık sektöründe yeni bir tartışma başlattı. Tartışmanın odağında ise maliyet mi yoksa güvenlik mi ikilemi var. Bir tarafta aşırı rekabet ve maliyetler diğer tarafta da asla ihmal edilmemesi gereken sivil havacılıktaki güvenlik kuralları var. Ancak önceki gün yayınlanan bilirkişi raporunda Atlasjet'in arızalı uçağı uçurduğunun ortaya çıkması sektörde uçuş güvenliği kaygılarının fitilini ateşledi.
UZMANLAR UYARIYOR
Özel havacılık sektöründe uygulanan fiyat politikalarının uçuş maliyetlerini nasıl karşıladığı ve tüketicilerin bilet seçiminde nelere dikkat edeceği konusu tartışılıyor. Uzmanlar tüketicileri sadece fiyat odaklı seçimler yapmamaları konusunda uyararak, bilet satın aldıkları havayolu şirketinin finansal durumu da dahil birçok açıdan değerlendirmelerini tavsiye etti. Uzmanlar şirketlerin ucuz bilet satarak karşılayamadıkları maliyetleri personel giderlerinden çıkarmaya çalıştıklarını, bunun da özellikle pilot kalitesi ve çalışma koşullarını etkilediğini belirtti.
MALİYETİ VAR
Uzmanlar "Her uçağın belli bir ömrü, her uçuşun da bir maliyeti var. Bu maliyetlerin altına indiğinizde sizi finanse edecek başka unsurlar gerekli" diyor. Havacılık sektörünün 2000'li yıllarda liberalleşmesinin ardından özel havacılık şirketleri son dönemde fiyat odaklı bir rekabete yoğunlaşıyor. Ancak sektör temsilcileri uçuş maliyet hesaplarına uymayan ve maliyetlerin altındaki fiyatların kaliteden ödün verebilecekleri konusunda tüketicileri uyarıyor. Bazı yetkililer ise "Uçakların belli bir bakım maliyeti var. Finansal olarak zorlanan şirketler ise 'şununla idare edelim' tarzı yaklaşımlarda bulunuyorsa bu çok tehlikeli" diyor.
Kimse topa girmek istemiyor
UCUZ fiyattan bilet satan ve aynı zamanda ana ortağıyla olan iş bağlantıları nedeniyle turizm sektöründe de etkili Atlasjet'in Isparta kazasında ortaya çıkan hatası sektörde bir problemi daha gündeme getirdi. Turizm acenteleri ve havayolu şirketleri 'sektöre zarar verir' ve 'rakip oyuncuya ayıp olur' gerekçesiyle resmi görüş vermekten kaçınıyor. Ancak şikâyetler off the record konuşmalarla dile getiriliyor.
Kaliteden vazgeçmek zorunda kalacaktım'
İÇ hatlardaki oyunculardan biri olan ve kısa bir süre önce sektörden çekilen bir havayolu şirketinin sahibi ise konuya ilişkin önemli değerlendirmeler yaptı. Şirket yetkilisi, "Uçuş güvenliği önemli bir konu. Bir şirket maliyetlerin altında uçuruyorsa bir yere kadar gidilir. Sivil Havacılık her uçağın başına bir eleman dikemez. Ben iç hatlardan çekildim, çünkü devam etseydim hizmet kalitemden taviz verecektim" dedi.