Fearless_ster
Kayıtlı Üye
Cenab-i Hak buyuruyor:
".... Anaya iyi davranin ......." (Nisa Suresi / 36)
"... Anaya iyilik edin" (Enam Suresi /151)
". Rabbin, sadece kendisine kulluk etmenizi, ana-babaniza da iyi davranmanizi kesin bir sekilde emretti. Onlardan biri veya her ikisi senin yaninda yaslanirsa, kendilerine "of!" bile deme; onlari azarlama; ikisine de güzel söz söyle. Onlari esirgeyerek alçakgönüllülükle üzerlerine kanat ger ve: "Rabbim! Küçüklügümde onlar beni nasil yetistirmislerse, simdi de sen onlara (öyle) rahmet et!" diyerek dua et." (Isra Suresi 23-24)
" Biz insana, ana-babasina iyi davranmasini tavsiye etmisizdir. Çünkü anasi onu nice sikintilara katlanarak tasimistir. Sütten ayrilmasi da iki yil içinde olur. Önce bana, sonra da ana-babana sükret diye tavsiyede bulunmusuzdur...." (Lokman Suresi / 14)
"Biz insana, ana-babasina iyiliketmesini tavsiye ettik. Annesi onu zahmetle tasidi ve zahmetle dogurdu. Tasinmasi ile sütten kesilmesi, otuz ay sürer. Nihayet insan, güçlü çagina erip kirk yasina varinca der ki: Rabbim! Bana ve ana-babama verdigin nimete sükretmemi ve razi olacagin yararli is yapmami temin et ...." (Ahkaf Suresi / 15
Bir gün Resulullah'a bir kimse gelir ve sorar:
- Benim kendisine hizmet ve ülfet etmeme, insanlar içinde en layik ve en hakli olan kimdir? Resulullah efendimiz:
- Anandir.
- Sonra kimdir?
- Sonra anandir.
- Sonra kimdir?
- Sonra anandir, buyurdular. O zat gene :
- sonra kimdir, deyince Peygamber Efendimiz buyururlar:
- Sonra babandir.
Bu hadiste, anaya ihsanin üç kere tekrar olunmasi, ananin evlat üzerinde, babanin üç misli iyilik ve ihsan hakki oildugunu ifade eder. Bunlar, hamilelik yorgulugu, dogurma eziyeti, ve emzirme ye karsi sayilabilinir.
Anne'ye günah olan bir seyi emretmedikçe itaat etmek vacipdir. Hatta onun iznini almadan gönüllü olarak cihada katilmak bile caiz degildir. Hatta Resulullah bu durumda olanlari geri çevirmis izin almalarini istemistir.
Ogul nafile namaz kilarken, annesi kendisine seslense, ona eziyet vermemek için namazi bozmasi gerekir. Hatta bazi Safii alimleri, farz olsun nafile olsun mutlaka namazi bozmak gerektigini genel bir kaide olarak kabul etmislerdir.
Resulullah efendimiz, Beni Israil zamaninda yasayan Cüreyc isimli bir rahibin kissasini anlatarak bu konuda ümmetine ders vermistir.
Cureyc namazda iken, annesi ona seslenmisti. Cureyc bir müddet namazi bozup, bozmamak hususunda tereddütten sonra namazini kilmaya devam etmisti. Annesi bir kaç kere seslenmesine karsin cevap alamayisindan eza duymus, ogluna beddua etmisti. Daha sonra Cüreyc bu bedduaya ayni aynina ugradi.
Ebu Hureyre'nin annesine bagliligi ve ondan hiç ayrilmamasi sebebi ile, annesi vefat edinceye kadar hac etmedigi bir ibret vesikasidir.
Islam'a göre, ana kafir olsa bile, mümin olan evladinin iman ve itikadina ilismedikçe, ona ihasan ve güzellikle muamele etmesi evladi üzerine vaciptir.
Nitekim, Hz.Ebubekir r.a. kizi Hz.Esma'ya müsrike olan annesi Kuteyle ziyarete gelmisti. Ona ikram edip etmeme husususnda tereddüte düsen Hz.Esma r.a. durumu Resulullah'tan sormus. O'da "Evet, anana sila ve iltifat et" diye buyurmuslardi.
Anne hukukunun yüksekligi hususunda en meshur hadis-i serif sudur.
"CENNET ANNELERIN AYAGI ALTINDADIR"
Iste büütn bu ayet ve hadislerden anlasilacagi üzere, Islamiyet anne olmak haysiyetiyle kadina en büyük, en muhterem bir mevkii vermistir.
Kaynaklar:
1) Kur'an-i Kerim Meali
2) Müslim
3) Islamda Kadin Haklari, Mehmet Dikmen
".... Anaya iyi davranin ......." (Nisa Suresi / 36)
"... Anaya iyilik edin" (Enam Suresi /151)
". Rabbin, sadece kendisine kulluk etmenizi, ana-babaniza da iyi davranmanizi kesin bir sekilde emretti. Onlardan biri veya her ikisi senin yaninda yaslanirsa, kendilerine "of!" bile deme; onlari azarlama; ikisine de güzel söz söyle. Onlari esirgeyerek alçakgönüllülükle üzerlerine kanat ger ve: "Rabbim! Küçüklügümde onlar beni nasil yetistirmislerse, simdi de sen onlara (öyle) rahmet et!" diyerek dua et." (Isra Suresi 23-24)
" Biz insana, ana-babasina iyi davranmasini tavsiye etmisizdir. Çünkü anasi onu nice sikintilara katlanarak tasimistir. Sütten ayrilmasi da iki yil içinde olur. Önce bana, sonra da ana-babana sükret diye tavsiyede bulunmusuzdur...." (Lokman Suresi / 14)
"Biz insana, ana-babasina iyiliketmesini tavsiye ettik. Annesi onu zahmetle tasidi ve zahmetle dogurdu. Tasinmasi ile sütten kesilmesi, otuz ay sürer. Nihayet insan, güçlü çagina erip kirk yasina varinca der ki: Rabbim! Bana ve ana-babama verdigin nimete sükretmemi ve razi olacagin yararli is yapmami temin et ...." (Ahkaf Suresi / 15
Bir gün Resulullah'a bir kimse gelir ve sorar:
- Benim kendisine hizmet ve ülfet etmeme, insanlar içinde en layik ve en hakli olan kimdir? Resulullah efendimiz:
- Anandir.
- Sonra kimdir?
- Sonra anandir.
- Sonra kimdir?
- Sonra anandir, buyurdular. O zat gene :
- sonra kimdir, deyince Peygamber Efendimiz buyururlar:
- Sonra babandir.
Bu hadiste, anaya ihsanin üç kere tekrar olunmasi, ananin evlat üzerinde, babanin üç misli iyilik ve ihsan hakki oildugunu ifade eder. Bunlar, hamilelik yorgulugu, dogurma eziyeti, ve emzirme ye karsi sayilabilinir.
Anne'ye günah olan bir seyi emretmedikçe itaat etmek vacipdir. Hatta onun iznini almadan gönüllü olarak cihada katilmak bile caiz degildir. Hatta Resulullah bu durumda olanlari geri çevirmis izin almalarini istemistir.
Ogul nafile namaz kilarken, annesi kendisine seslense, ona eziyet vermemek için namazi bozmasi gerekir. Hatta bazi Safii alimleri, farz olsun nafile olsun mutlaka namazi bozmak gerektigini genel bir kaide olarak kabul etmislerdir.
Resulullah efendimiz, Beni Israil zamaninda yasayan Cüreyc isimli bir rahibin kissasini anlatarak bu konuda ümmetine ders vermistir.
Cureyc namazda iken, annesi ona seslenmisti. Cureyc bir müddet namazi bozup, bozmamak hususunda tereddütten sonra namazini kilmaya devam etmisti. Annesi bir kaç kere seslenmesine karsin cevap alamayisindan eza duymus, ogluna beddua etmisti. Daha sonra Cüreyc bu bedduaya ayni aynina ugradi.
Ebu Hureyre'nin annesine bagliligi ve ondan hiç ayrilmamasi sebebi ile, annesi vefat edinceye kadar hac etmedigi bir ibret vesikasidir.
Islam'a göre, ana kafir olsa bile, mümin olan evladinin iman ve itikadina ilismedikçe, ona ihasan ve güzellikle muamele etmesi evladi üzerine vaciptir.
Nitekim, Hz.Ebubekir r.a. kizi Hz.Esma'ya müsrike olan annesi Kuteyle ziyarete gelmisti. Ona ikram edip etmeme husususnda tereddüte düsen Hz.Esma r.a. durumu Resulullah'tan sormus. O'da "Evet, anana sila ve iltifat et" diye buyurmuslardi.
Anne hukukunun yüksekligi hususunda en meshur hadis-i serif sudur.
"CENNET ANNELERIN AYAGI ALTINDADIR"
Iste büütn bu ayet ve hadislerden anlasilacagi üzere, Islamiyet anne olmak haysiyetiyle kadina en büyük, en muhterem bir mevkii vermistir.
Kaynaklar:
1) Kur'an-i Kerim Meali
2) Müslim
3) Islamda Kadin Haklari, Mehmet Dikmen