Akıllı Sınıflar
Akıllı Sınıflar, öğretilen müfredatın daha iyi uygulanabilmesi, derslerin işitsel ve görsel olarak daha zengin bir biçimde öğretilebilmesi ve öğrencilerin daha donanımlı eğitilebilmesi için hazırlanmış sınıflardır.
Sınıfların içerisinde projeksiyon cihazı, tepegöz, dizüstü bilgisayar, internet bağlantısı, interaktif tahta, doküman kamerası, sunum kumandası, ses sistemi, renkli lazer yazıcı, motorlu projeksiyon perdesi gibi yüksek teknoloji ürünlerini bulunmaktadır. Bu ürünlerin kullanıldığı sınıflarda öğrenciler bilgilere daha kolay ulaşıp sınıf içinde veya dışında kolayca paylaşabilmektedirler.
Akıllı sınıflarda kullanılan akıllı tahtaya eğitmen tarafından yazılan herşey öğrencilerin bilgisayarlarına yansımaktadır. Bunun yanı sıra öğrencilerin ders esnasında yaptıkları uygulamalarda eğitmenin blgisayarında görülebilmektedir.
Tarihçesi
Akıllı sınıflar, San Diego Eyalet Üniversitesi'nin eğitim alanında artan talepleri doğrultusunda 1990'ların ortalarında ITS tarafından hayata geçirilmiştir. Bilgisayarların ve multimedya ekipmanlarının eğitim alanında yaygınlaşmasıyla beraber üniversite bu ekipmanların eğitime sağlayabileceği katkıların farkına varmıştır. 1997'de fakülte, akıllı sınıf konsollarını kampüs genelinde daha küçük sınıflara uygulama talebinde bulunmuştur. Teknolojinin ilerlemesiyle birlikte ortaya çıkan akıllı sınıflar günümüzde gelişimlerine devam etmektedir.
Uygulamalar
Dünyada ilk Akıllı Sınıf Uygulamaları
Kanada
McGill Üniversitesi
Amerika Birleşik Devletleri
Chicago Üniversitesi
Ohio-State Üniversitesi
San Diego Eyalet Üniversitesi
Japonya
Kyoto Üniversitesi
Türkiye'de ilk Akıllı Sınıf Uygulamaları
Orta Doğu Teknik Üniversitesi
Fizik Bölümü zemin katında (Z-53) kurulan akıllı sınıflar rektörlüğe bağlı olup, Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığı tarafından işletilmektedir. Video konferans ve canlı yayın teknolojisi ile yapılandırılmış, fiziksel olarak farklı mekanlarda bulunan eğitmen ve katılımcıları interaktif ortamda birleştiren bir yapı olmuştur. 2003 yılından beri uzaktan eğitim dahil her türlü bilişim teknoloji içerikli uygulamalara cevap vermektedir.
ODTÜ Akıllı Sınıfın oturma kapasitesi eğitmen hariç 32 kişidir. 16 kişi sınıftaki diz üstü bilgisayarlardan faydalanabilmektedir.
Kullanım Olanakları: ODTÜ Akıllı Sınıfta;
-Mevcut video konferans sistemi ile dünyanın herhangi bir yerinde bulunan benzer teknolojiye sahip sınıflarla ortak dersler işlenebilmekte, seminerler verilebilmekte ve jüriler yapılabilmektedir.
-Yapılan dersler, seminerler, sunumlar ve toplantılar internet üzerinden yerleşkeye canlı olarak yayınlanabilmektedir.
-Yapılan derslere, seminerlere, sunumlara ve toplantılara internet üzerinden yetkilendirilmiş erişimle etkileşimli katılım sağlanabilmektedir.
-Yayınlanan derslerin görüntü ve ses kayıtları, isteğe bağlı olarak dijital ortama kaydedilerek arşivlenebilmekte, DVD olarak basılabilmektedir.
-Mevcut bilgisayarlar sayesinde katılımcılar öğrendiklerini ders esnasında bilgisayar ortamında uygulayabilmektedir.
Süleyman Demirel Üniversitesi
Akıllı sınıfın konumu için, Merkezi Derslikler Enformatik Bölümü B-313 nolu sınıf seçilmiştir. Odanın mümkün olduğunca ses ve güneş ışığı yalıtımının sağlanmasına dikkat edilmiştir. Sınıf içi oturma planı 30 kişi için düzenlenmiş ve katılımcıların oturma yönleri video konferans cihazının ana kamerasına ve karşı tarafın görüntüsünün alındığı perdeye dönük olarak ayarlanmıştır. Böylece yüzyüze görüşme en iyi şekilde simüle edilmiştir. Karşı tarafla olduğu kadar aynı taraftaki katılımcıların da birbirleriyle iletişimlerinin rahatlıkla sağlanabilmesi için yarım daire masalar kullanılmıştır. Görüntünün verimli bir şekilde karşı tarafa aktarılabilmesi için, oda dekorasyonunda ışığı olduğu gibi yansıtan veya soğuran renklerden kaçınılmıştır.
Bahçeşehir Üniversitesi
Bahçeşehir Üniversitesinde 2000 yılı içinde devreye alınan akıllı tahta sistemleriyle, ders anlatımı sırasında tahtaya yazılan her şeyin anında bilgisayara web sayfası olarak aktarımına olanak veren bir sistem kurulmuştur.Tüm bilgisayar dersleri ve CALL programındaki bilgisayar destekli İngilizce dersleri ,çoklu ortam ve video projeksiyon /akıllı sınıf destekli akıllı sınıf ortamında yapılmaktadır.Diğer ders anlatımlarında da akıllı sınıftan yararlanılmaktadır.
Mersin Üniversitesi
Harran Üniversitesi
Donanımı
Video konferans sistemi
Video konferans, yüz yüze görüşme konforunun çeşitli cıhazlarla icra edilmeye çalışılan bir şeklidir. Video konferans, farklı noktalardaki insanların gerçek zamanlı olarak toplantı, eğitim, konferans yapabilme imkânlarını sağlar. Katılımcılar, mikrofon ve kamera vasıtasıyla diğer noktalarda bulunan insanlara kendilerini ifade ederken, karşıdan gelen görüntü ve sesi almak için televizyon veya bilgisayar monitöründen faydalanmaktadırlar.
Ses konferans sistemleri
Ses konferans, video konferansın görüntüsüz şeklidir.
İnteraktif tahta ve interaktif ekranlar
İnteraktif tahta, bilgisayar ekranının dev bir ekrana dönüştürülmüş halidir. İnteraktif tahta, eğitime katılanların aynı ekran üzerinde birlikte çalışabilmesini, çalışmaları farklı dosya biçimlerinde saklayabilmelerini, önceden hazırlanmış sunumlarını paylaşabilmelerini sağlamaktır. Tahta üzerinde görülen bilgisayar ekranına, tahtaya ait interaktif kalem ile müdehale edilir.
İnteraktif yazı tableti
Kablosuz interaktif tahta sistemidir;bilgisayara bağlayarak aktif alan üzerinde sınıfın herhangi bir yerinden bilgisayar ekranına veya projektör perdesine yansıtarak sunum yapılabilir.Sistemin çalışması için bilgisayar ve projeksiyon cihazı gerekmektedir.
Projeksiyon cihazları
Projeksiyon cihazı, bilgisayar, dvd oynatıcı gibi ekipmanlardan aldığı görüntüyü perde ya da duvara ışık yoluyla yansıtan cihazdır.
Elektronik tepegöz
Aydınger kağıdı üzerindeki resim ve yazıları, ayna ve optik merceklerle duvara ya da perdeye yansıtan cihazdır.
Sunum perdeleri
Sunum perdesi, projeksiyon cihazı ya da yepegözden gelen görüntüyü seyircilere düzgün bir şekilde iletmek için üretilmiş, özel, beyaz renkli perdedir. Genellikle metal ayaklık üzerinde veya duvara monte edilmiş şekilde kullanılır. Plastik ya da kumaştan üretilir.
Bilgisayarlar
Bilgisayar, önceden yüklenmiş programa uygun olarak çeşitli verileri uygun ortamlarda saklayan ve istenildiğinde geri getirebilen, çeşitli aritmetik ve mantıksal işlemleri çok hızlı yapabilen elektronik cihazdır.
Network kameralar
Network kamera(IP kamera), görüntüyü dijital bilgiye çeviren ve bağlı olduğu ağ ortamı yardımıyla, yetkilendirilmiş kullanıcıların internet üzerinden bunlara ulaşmalarını sağlayan kameralardır.
Diğer sistemler(DVD, Kayıt Sistemleri, Baskı Sistemleri vs.)
250px-Tablet2
İnteraktif tablete yazıda yazılıp
bilgisayara aktarılabilmektedir
250px-Jay2
İnteraktif tahtaya yazıda yazılabilmektedir.
250px-Artshow
İnteraktif tahta
Faydaları
Dersler, görsel ve işitsel kaynakların çokluğu sayesinde daha çabuk öğrenilir
Öğrenci dersi yine görsel ve işitsel kaynakların çokluğu sayesinde daha çabuk kavrar
Akıllı sınıflar tahtaya yazı yazma gereğini ortadan kaldırdığı için zamandan tasarruf sağlar
Resim, grafik, animasyon ve videolar sayesinde dersler daha eğlenceli hale gelir
Sınıfta anlatılan konuyla ilgili gelişmeler internetten takip edildip öğrenciye anında aktarıldığı için yenilikçilik ve güncellik korunmuş olur.
Kullanım Amaçları
Katılımcıların bazılarının farklı mekanlarda olduğu seminer ve jürileri yapmak
Öğrenci sayısının çok olduğu çok gruplu derslerin bazı gruplarını akıllı sınıfta yapmak
Diğer üniversitelerle işbirliği amaçli ders, seminer, toplantı vb. etkinlikleri yürütmek
Video Konferans sistemi aracılığıyla dünyanın herhangi bir noktasında bulunan benzer teknolojiye sahip sınıflarla internet üzerinden ortak dersler işleyebilmek
Uzaktan seminerler düzenleyebilmek ve jüriler yapabilmek
Mevcut Yapıda Yaşanan Problemler
Eğitim sistemimizde kampüsler arasında ki iletişimin çeşitli nedenlerden dolayı yüz yüze yapılmasının zor, bazen de imkânsız olması.
Farklı kampüslerde ders vermek zorunda olan akademik personelin sürekli seyahat halinde olması ve bunun yarattığı maddi yük ve risklerin bulunması.
Gerek yurt içinden gerekse yurtdışından alınan uzman eğitmen desteğinin maddi boyutunun yüksek olması, imkânlar dahilinde ancak belli süreli ders, toplantı, sempozyum gibi etkinlikleri mümkün kılması.
Belirli sıkıştırılmış süreli bu tür toplantılardan alınan bilgilerin kısıtlı olması.
Telefon, internet gibi haberleşme araçlarının hiçbirinin yüz yüze iletişimin yerini tutmaması.
Eğitmenlerin bu ortamdaki donanımlara ve etkileşime adapte olamamaları
Teknolojiye soğuk bakılması
Yetersiz alt yapıdan kaynaklanan iletişim problemleri
Teknolojiler hakkında yeterince bilgi sahibi olunmaması
Mevcut teknolojilerin yeterince ve verimli şekilde kullanılmaması
Akıllı Sınıflar, öğretilen müfredatın daha iyi uygulanabilmesi, derslerin işitsel ve görsel olarak daha zengin bir biçimde öğretilebilmesi ve öğrencilerin daha donanımlı eğitilebilmesi için hazırlanmış sınıflardır.
Sınıfların içerisinde projeksiyon cihazı, tepegöz, dizüstü bilgisayar, internet bağlantısı, interaktif tahta, doküman kamerası, sunum kumandası, ses sistemi, renkli lazer yazıcı, motorlu projeksiyon perdesi gibi yüksek teknoloji ürünlerini bulunmaktadır. Bu ürünlerin kullanıldığı sınıflarda öğrenciler bilgilere daha kolay ulaşıp sınıf içinde veya dışında kolayca paylaşabilmektedirler.
Akıllı sınıflarda kullanılan akıllı tahtaya eğitmen tarafından yazılan herşey öğrencilerin bilgisayarlarına yansımaktadır. Bunun yanı sıra öğrencilerin ders esnasında yaptıkları uygulamalarda eğitmenin blgisayarında görülebilmektedir.
Tarihçesi
Akıllı sınıflar, San Diego Eyalet Üniversitesi'nin eğitim alanında artan talepleri doğrultusunda 1990'ların ortalarında ITS tarafından hayata geçirilmiştir. Bilgisayarların ve multimedya ekipmanlarının eğitim alanında yaygınlaşmasıyla beraber üniversite bu ekipmanların eğitime sağlayabileceği katkıların farkına varmıştır. 1997'de fakülte, akıllı sınıf konsollarını kampüs genelinde daha küçük sınıflara uygulama talebinde bulunmuştur. Teknolojinin ilerlemesiyle birlikte ortaya çıkan akıllı sınıflar günümüzde gelişimlerine devam etmektedir.
Uygulamalar
Dünyada ilk Akıllı Sınıf Uygulamaları
Kanada
McGill Üniversitesi
Amerika Birleşik Devletleri
Chicago Üniversitesi
Ohio-State Üniversitesi
San Diego Eyalet Üniversitesi
Japonya
Kyoto Üniversitesi
Türkiye'de ilk Akıllı Sınıf Uygulamaları
Orta Doğu Teknik Üniversitesi
Fizik Bölümü zemin katında (Z-53) kurulan akıllı sınıflar rektörlüğe bağlı olup, Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığı tarafından işletilmektedir. Video konferans ve canlı yayın teknolojisi ile yapılandırılmış, fiziksel olarak farklı mekanlarda bulunan eğitmen ve katılımcıları interaktif ortamda birleştiren bir yapı olmuştur. 2003 yılından beri uzaktan eğitim dahil her türlü bilişim teknoloji içerikli uygulamalara cevap vermektedir.
ODTÜ Akıllı Sınıfın oturma kapasitesi eğitmen hariç 32 kişidir. 16 kişi sınıftaki diz üstü bilgisayarlardan faydalanabilmektedir.
Kullanım Olanakları: ODTÜ Akıllı Sınıfta;
-Mevcut video konferans sistemi ile dünyanın herhangi bir yerinde bulunan benzer teknolojiye sahip sınıflarla ortak dersler işlenebilmekte, seminerler verilebilmekte ve jüriler yapılabilmektedir.
-Yapılan dersler, seminerler, sunumlar ve toplantılar internet üzerinden yerleşkeye canlı olarak yayınlanabilmektedir.
-Yapılan derslere, seminerlere, sunumlara ve toplantılara internet üzerinden yetkilendirilmiş erişimle etkileşimli katılım sağlanabilmektedir.
-Yayınlanan derslerin görüntü ve ses kayıtları, isteğe bağlı olarak dijital ortama kaydedilerek arşivlenebilmekte, DVD olarak basılabilmektedir.
-Mevcut bilgisayarlar sayesinde katılımcılar öğrendiklerini ders esnasında bilgisayar ortamında uygulayabilmektedir.
Süleyman Demirel Üniversitesi
Akıllı sınıfın konumu için, Merkezi Derslikler Enformatik Bölümü B-313 nolu sınıf seçilmiştir. Odanın mümkün olduğunca ses ve güneş ışığı yalıtımının sağlanmasına dikkat edilmiştir. Sınıf içi oturma planı 30 kişi için düzenlenmiş ve katılımcıların oturma yönleri video konferans cihazının ana kamerasına ve karşı tarafın görüntüsünün alındığı perdeye dönük olarak ayarlanmıştır. Böylece yüzyüze görüşme en iyi şekilde simüle edilmiştir. Karşı tarafla olduğu kadar aynı taraftaki katılımcıların da birbirleriyle iletişimlerinin rahatlıkla sağlanabilmesi için yarım daire masalar kullanılmıştır. Görüntünün verimli bir şekilde karşı tarafa aktarılabilmesi için, oda dekorasyonunda ışığı olduğu gibi yansıtan veya soğuran renklerden kaçınılmıştır.
Bahçeşehir Üniversitesi
Bahçeşehir Üniversitesinde 2000 yılı içinde devreye alınan akıllı tahta sistemleriyle, ders anlatımı sırasında tahtaya yazılan her şeyin anında bilgisayara web sayfası olarak aktarımına olanak veren bir sistem kurulmuştur.Tüm bilgisayar dersleri ve CALL programındaki bilgisayar destekli İngilizce dersleri ,çoklu ortam ve video projeksiyon /akıllı sınıf destekli akıllı sınıf ortamında yapılmaktadır.Diğer ders anlatımlarında da akıllı sınıftan yararlanılmaktadır.
Mersin Üniversitesi
Harran Üniversitesi
Donanımı
Video konferans sistemi
Video konferans, yüz yüze görüşme konforunun çeşitli cıhazlarla icra edilmeye çalışılan bir şeklidir. Video konferans, farklı noktalardaki insanların gerçek zamanlı olarak toplantı, eğitim, konferans yapabilme imkânlarını sağlar. Katılımcılar, mikrofon ve kamera vasıtasıyla diğer noktalarda bulunan insanlara kendilerini ifade ederken, karşıdan gelen görüntü ve sesi almak için televizyon veya bilgisayar monitöründen faydalanmaktadırlar.
Ses konferans sistemleri
Ses konferans, video konferansın görüntüsüz şeklidir.
İnteraktif tahta ve interaktif ekranlar
İnteraktif tahta, bilgisayar ekranının dev bir ekrana dönüştürülmüş halidir. İnteraktif tahta, eğitime katılanların aynı ekran üzerinde birlikte çalışabilmesini, çalışmaları farklı dosya biçimlerinde saklayabilmelerini, önceden hazırlanmış sunumlarını paylaşabilmelerini sağlamaktır. Tahta üzerinde görülen bilgisayar ekranına, tahtaya ait interaktif kalem ile müdehale edilir.
İnteraktif yazı tableti
Kablosuz interaktif tahta sistemidir;bilgisayara bağlayarak aktif alan üzerinde sınıfın herhangi bir yerinden bilgisayar ekranına veya projektör perdesine yansıtarak sunum yapılabilir.Sistemin çalışması için bilgisayar ve projeksiyon cihazı gerekmektedir.
Projeksiyon cihazları
Projeksiyon cihazı, bilgisayar, dvd oynatıcı gibi ekipmanlardan aldığı görüntüyü perde ya da duvara ışık yoluyla yansıtan cihazdır.
Elektronik tepegöz
Aydınger kağıdı üzerindeki resim ve yazıları, ayna ve optik merceklerle duvara ya da perdeye yansıtan cihazdır.
Sunum perdeleri
Sunum perdesi, projeksiyon cihazı ya da yepegözden gelen görüntüyü seyircilere düzgün bir şekilde iletmek için üretilmiş, özel, beyaz renkli perdedir. Genellikle metal ayaklık üzerinde veya duvara monte edilmiş şekilde kullanılır. Plastik ya da kumaştan üretilir.
Bilgisayarlar
Bilgisayar, önceden yüklenmiş programa uygun olarak çeşitli verileri uygun ortamlarda saklayan ve istenildiğinde geri getirebilen, çeşitli aritmetik ve mantıksal işlemleri çok hızlı yapabilen elektronik cihazdır.
Network kameralar
Network kamera(IP kamera), görüntüyü dijital bilgiye çeviren ve bağlı olduğu ağ ortamı yardımıyla, yetkilendirilmiş kullanıcıların internet üzerinden bunlara ulaşmalarını sağlayan kameralardır.
Diğer sistemler(DVD, Kayıt Sistemleri, Baskı Sistemleri vs.)
250px-Tablet2
İnteraktif tablete yazıda yazılıp
bilgisayara aktarılabilmektedir
250px-Jay2
İnteraktif tahtaya yazıda yazılabilmektedir.
250px-Artshow
İnteraktif tahta
Faydaları
Dersler, görsel ve işitsel kaynakların çokluğu sayesinde daha çabuk öğrenilir
Öğrenci dersi yine görsel ve işitsel kaynakların çokluğu sayesinde daha çabuk kavrar
Akıllı sınıflar tahtaya yazı yazma gereğini ortadan kaldırdığı için zamandan tasarruf sağlar
Resim, grafik, animasyon ve videolar sayesinde dersler daha eğlenceli hale gelir
Sınıfta anlatılan konuyla ilgili gelişmeler internetten takip edildip öğrenciye anında aktarıldığı için yenilikçilik ve güncellik korunmuş olur.
Kullanım Amaçları
Katılımcıların bazılarının farklı mekanlarda olduğu seminer ve jürileri yapmak
Öğrenci sayısının çok olduğu çok gruplu derslerin bazı gruplarını akıllı sınıfta yapmak
Diğer üniversitelerle işbirliği amaçli ders, seminer, toplantı vb. etkinlikleri yürütmek
Video Konferans sistemi aracılığıyla dünyanın herhangi bir noktasında bulunan benzer teknolojiye sahip sınıflarla internet üzerinden ortak dersler işleyebilmek
Uzaktan seminerler düzenleyebilmek ve jüriler yapabilmek
Mevcut Yapıda Yaşanan Problemler
Eğitim sistemimizde kampüsler arasında ki iletişimin çeşitli nedenlerden dolayı yüz yüze yapılmasının zor, bazen de imkânsız olması.
Farklı kampüslerde ders vermek zorunda olan akademik personelin sürekli seyahat halinde olması ve bunun yarattığı maddi yük ve risklerin bulunması.
Gerek yurt içinden gerekse yurtdışından alınan uzman eğitmen desteğinin maddi boyutunun yüksek olması, imkânlar dahilinde ancak belli süreli ders, toplantı, sempozyum gibi etkinlikleri mümkün kılması.
Belirli sıkıştırılmış süreli bu tür toplantılardan alınan bilgilerin kısıtlı olması.
Telefon, internet gibi haberleşme araçlarının hiçbirinin yüz yüze iletişimin yerini tutmaması.
Eğitmenlerin bu ortamdaki donanımlara ve etkileşime adapte olamamaları
Teknolojiye soğuk bakılması
Yetersiz alt yapıdan kaynaklanan iletişim problemleri
Teknolojiler hakkında yeterince bilgi sahibi olunmaması
Mevcut teknolojilerin yeterince ve verimli şekilde kullanılmaması