Son 25-30 yılda tanimlanmasi yoğununluk kazanan çocukluk dönemindeki önemli psikiyatrik problemlerden biridir. Bu bozukluk
ilk olarak 1902 yılında George STILL ismindeki İngiliz doktor tarafından tanımlanmıştır.
DSM-IV’e göre Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite bozukluğu 3 tipte gozlenebilir.
Dikkat eksikliği / Hiperaktivite Bozukluğu Birleşik tip;
Dikkat sizlik
hiperaktivite (aşırı hareketlilik) ve impulsivite (dürtüsellik) bir arada görülmektedir.
Dikkat eksikliği / Hiperaktivite Bozukluğu-Dikkatsizliğin önde geldiği tip;
Dikkatsizliğin ön planda olduğu görülmektedir.
Dikkat eksikliği / Hiperaktivite Bozukluğu-Hiperaktivite-İmpulsivitenin önde geldiği tip
Dikkat Eksikliği
Dikkatini ayrıntılara verememe
okul ¤¤¤¤lerinde
derslerde ve diğer etkinliklerde dikkatsizce hatalar yapma
dikkatin dağılması
verilen işin-görevin tamamlanamaması
oyuncak ve eşyaların kaybedilmesi
dikkatin dış uyaranlarla çok kolay dağılması
unutkanlık
kendisiyle konuşulduğunda dinlemiyormuş gibi hissedilmesi belirtilerini içerir.
Hiperaktivite (Aşırı Hareketlilik)
Ellerin-ayakların kıpır-kıpır olması
sürekli hareketlilik (koşma
tırmanma)
sakin zaman geçirme-oyun oynama zorluğunun olması
çok konuşma belirtilerini içermektedir.
İmpulsivite (Dürtüsellik)
Sırasını bekleme güçlüğü
başkalarının sözünü kesme
oyunun arasına girme
sorulan soru tamamlanmadan cevabını verme belirtilerini içerir. Bu semptomların 7 yaşından önce de bulunması
en az iki ortamda (okulda- evde) bu belirtilerin olması
kişinin veya çocuğun günlük yaşantısını bozacak derecede olması gerekmektedir.
Davranım bozukluğu
karşı gelme bozukluğu
öğrenme güçlüğü
depresyon gibi psikiyatrik rahatsızlıklar ADHD’ye eşlik edebilmektedir. Görülme sıklığı cinsiyete göre farklılık göstermektedir. Erkeklerde kızlara oranla 3 kat daha yüksek oranda rastlandığı görülmektedir.
İstatistiklere göre; erkeklerde
hiperaktivite- dürtüsellik- dikkat eksikliği gösteren birleşik tip
kızlarda ise dikkat eksikliğinin ön planda olduğu tip daha yoğun görülmektedir.
ADHD’nin nedenleri araştırıldığında
bu kişilerin beynin ön bölümünde ve bu bölümle ilişkili beyin yapılarında normalden düşük kanlanma ve şeker kullanımı bulunduğu ve yine ADHD olan çocukların yakın akrabaları arasında ADHD
davranım bozukluğu
antisosyal özellikler
depresyon
alkolizm ve madde kullanımı gibi psikiyatrik sorunların sık görüldüğü tespit edilmiştir.
ADHD’yi etkileyen psikososyal etkenler
temel bir etkiden çok hazırlayan ve problemin ortaya çıkışını hızlandıran sebepler olarak ele alınabilir. Ailede geçimsizlik
parçalanmış aile
aile tutumlarındaki bozukluk
yetişme yurdunda yetişen çocuklarda duygusal yoksunluğa bağlı olarak geliştiği ileri sürülmektedir.
Tedavi
Tıbbi tedavi
psikostimülan ilaçların kullanımı
anne-baba eğitimi
öğretmen eğitimi desteği
özel eğitim çalışmaları
davranış terapisi birlikte yürütülmektedir
DSM-IV’e göre Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite bozukluğu 3 tipte gozlenebilir.
Dikkat eksikliği / Hiperaktivite Bozukluğu Birleşik tip;
Dikkat sizlik
Dikkat eksikliği / Hiperaktivite Bozukluğu-Dikkatsizliğin önde geldiği tip;
Dikkatsizliğin ön planda olduğu görülmektedir.
Dikkat eksikliği / Hiperaktivite Bozukluğu-Hiperaktivite-İmpulsivitenin önde geldiği tip
Dikkat Eksikliği
Dikkatini ayrıntılara verememe
Hiperaktivite (Aşırı Hareketlilik)
Ellerin-ayakların kıpır-kıpır olması
İmpulsivite (Dürtüsellik)
Sırasını bekleme güçlüğü
Davranım bozukluğu
İstatistiklere göre; erkeklerde
ADHD’nin nedenleri araştırıldığında
ADHD’yi etkileyen psikososyal etkenler
Tedavi
Tıbbi tedavi