Salvo
Kayıtlı Üye
679 Yezid’in Halifeliğe Veliaht Gösterilmesi
Muaviye, oğlu Yezidi veliahtı tayin etti. Yazid’in annesi Meysun, Kelb kabilesinden olan bir Yakubi idi ve Muaviye'nin sevdiği hanımlarındandı. Muaviye, halifeliğe ilk defa, iktidarda olan halifenin oğullarından veya akrabalarından birini seçerek, kendisinden sonra idareyi ele alması için halkın biat etmek zorunda bırakıldığı, veliahtlık sistemini getirdi. Bu sistemle, Arapların İslamiyet öncesi dönemlerden beri favorileri olan kıdemlilik sistemi ve geçmişte o kadar çok meseleye sebep olan seçim sistemi iptal edilmiş oldu. Veliahtlık sistemi, Muaviye'den sonra gelen bütün Emevi ve Abbasi (750-1258) halifeleri tarafından uygulandı.
Meysun, Şam'daki kalabalık saray hayatından kaçmak için, Yezid'i alarak, Suriye göllerindeki çok sevdiği Palmirene mesire yerlerine götürürdü. Yezid, annesinin kendi bedevi kabilesi içerisinde, avlanma, binicilik, şiir yazma ve benzer meşgalelerin zevkini öğrendi. O'nun mirasyedi hayat tarzı ve önceden kestirilemeyen tavırlarının, ciddi İslam düsturlarıyla arasının pek iyi olmayacağını gösteriyordu. Ayrıca, veliahtlık sistemi fikri ele Araplar için yeni bir şeydi. Daha da ötesi, özellikie Yezid'in Halifelik hakkı verasetten doğmuşsa, önceki Halife'nin oğlu bu ünvana Yezid'den daha layıktı. Yok, şayet, halifelik en uygun kişiye verilecekse, bu vazifeye Yezid'den daha layik olan pek çok adayın olduğu da aşikardı. Fakat Muaviye, müstesna diplomatlık yeteneğini kullanarak, vilayetlerden gelen delegeleri, oğlunu veliaht olarak kabul etmeleri konusunda ikna etmeyi başardı.
Muaviye, oğlu Yezidi veliahtı tayin etti. Yazid’in annesi Meysun, Kelb kabilesinden olan bir Yakubi idi ve Muaviye'nin sevdiği hanımlarındandı. Muaviye, halifeliğe ilk defa, iktidarda olan halifenin oğullarından veya akrabalarından birini seçerek, kendisinden sonra idareyi ele alması için halkın biat etmek zorunda bırakıldığı, veliahtlık sistemini getirdi. Bu sistemle, Arapların İslamiyet öncesi dönemlerden beri favorileri olan kıdemlilik sistemi ve geçmişte o kadar çok meseleye sebep olan seçim sistemi iptal edilmiş oldu. Veliahtlık sistemi, Muaviye'den sonra gelen bütün Emevi ve Abbasi (750-1258) halifeleri tarafından uygulandı.
Meysun, Şam'daki kalabalık saray hayatından kaçmak için, Yezid'i alarak, Suriye göllerindeki çok sevdiği Palmirene mesire yerlerine götürürdü. Yezid, annesinin kendi bedevi kabilesi içerisinde, avlanma, binicilik, şiir yazma ve benzer meşgalelerin zevkini öğrendi. O'nun mirasyedi hayat tarzı ve önceden kestirilemeyen tavırlarının, ciddi İslam düsturlarıyla arasının pek iyi olmayacağını gösteriyordu. Ayrıca, veliahtlık sistemi fikri ele Araplar için yeni bir şeydi. Daha da ötesi, özellikie Yezid'in Halifelik hakkı verasetten doğmuşsa, önceki Halife'nin oğlu bu ünvana Yezid'den daha layıktı. Yok, şayet, halifelik en uygun kişiye verilecekse, bu vazifeye Yezid'den daha layik olan pek çok adayın olduğu da aşikardı. Fakat Muaviye, müstesna diplomatlık yeteneğini kullanarak, vilayetlerden gelen delegeleri, oğlunu veliaht olarak kabul etmeleri konusunda ikna etmeyi başardı.